Tuesday, January 02, 2007

Spending

Selepas aku meneliti segala budjet dan perbelanjaan aku. Aku mula berfikir. Adakah aku overspend atau too much spend? Kalau kira2 balik, still ada la balance duit dari gaji. Meh kita tengok ape yang aku dah belanjakan dengan duit yang aku dapat setiap bulan, hurmm:

1. EPF rm189 - dapat balik (long term saving).
2. ASB rm115- dapat balik (long term saving), tinggal 7k kot.
3. Insurance rm100 - dapat kat aku balik nanti (long term saving).
4. Fitness First rm156 - Bulan 9 nanti tamat, lepas tu tak renew dah.
5. Maxis 012 rm135 avg. - Keperluan ni.
6. Kereta rm400 - keperluan gak, tinggal 6k lagi.
7. Api + Air + Maintainance rm122 - Keperluan.
8. Astro rm49.90 - Keperluan entertainment huhu.
9. B.R rm424 - Loan yang ntah nape aku buat.
10. MARA rm100 - Loan yang terpaksa aku bayar, tinggal 5k je lagi.
11. Citibank rm200 min. - Aku akan settlekan balance yg. tinggal.

Hohoho, too much spend ke, over spend bagi aku yang gaji ciput ni ek? kui. Tapi ada 6 perkara yang bukan la hutang sepanjang hayat aku. Ada 4 perkara yang akan memberi keuntungan balik kat aku tapi long term la. Azam tahun baru kot?, nak kurangkan perbelanjaan dan menyimpan lagi banyak. Adakah aku bijak berbelanja? Adakah aku bijak menyimpan? Adakah aku tak bijak langsung pasal kewangan ni?, hurmm. Hopefully, 2007 ni akan murah rezeki aku. InsyaAllah. Kui!

p/s: Esok nak call OUM, aku rasa diorang hutang aku dalam rm1k++ kot. Nak mintak balik hutang. Harapnya takde banyak karenah.

:|