Monday, February 27, 2006

IDHL Part 1

Macam lama je aku tak update blog, sebenarnye aku malas + takde benda pun aku nak tulis. Tapi hari ni aku ada benda nak tulis.

Pagi tadi aku dengan Ban pi IDHL, well, actually, aku kena pi sana untuk technical support bahagian firewall. Tapi disebabkan web server dan email serta dns pun aku kena support gak, terpaksa la, actually, semua network kot? Huu!

Seharian aku kat sana, duk merekacipta rules iptables, reka NAT, reka Accept, reka Drop, dengan penat + ngantuk sebab tak tidur malam tadi, dalam pukul 5 petang baru la berjaya. Tapi rupanya, still ada problem dengan outside yang nak access web melalui firewall tu. So, esok aku kena pi lagi IDHL untuk troubleshoot balik ape problem dengan Najib pulak. Adus. Actually, aku tak kisah pun pasal kerja ni, cuma aku bengang gila dengan ada sorang cina ni, dia vendor IDHL yang lain yang configure core switch, tapi apehal dia nak menyibuk. Aku tau dia nak merendah2kan company aku, tapi WTF!

Aku dah karang rules baru untuk iptables IDHL tu, harapnya rules baru ni, akan success dengan jayanya. InsyaAllah. Amin!